Barion Pixel

Přírodní lékárna Salveo

Současná legislativa EU u bylinek a bylinných produktů zakázala uvádět podrobnější informace, které by v nás mohly vzbudit dojem zdravotního nebo léčebného účinku. Všechny produkty na našich stránkách, které jsou schváleny jako doplňky stravy, nejsou léky a nemůžeme je za předepsané léky zaměňovat.

Barion, visa, maestro, diners club, discover
Zdraví z naší kuchyně: mrkev, celer, petržel

Zdraví z naší kuchyně: mrkev, celer, petržel

02. 02. 2021, 17:41

V tomto článku na téma Zdraví z naší kuchyně se budeme věnovat třem významným zástupcům kořenové zeleniny. Mrkev, celer a petržel jsou bohatými zdroji vitaminů a minerálních látek, a jako takové měly vždy své místo nejen v našich kuchařkách, ale také v lidovém léčitelství. Povíme vám, co obsahují, s čím pomáhají, a co dobrého a zdraví prospěšného si z nich můžete připravit.

Mrkev obecná

Všichni jsme v dětství od rodičů slýchali, že ji máme jíst, protože je dobrá na oči. A opravdu: mrkev obsahuje karotenoidy, zejména beta-karoten, který se v těle přeměňuje na vitamin A. Derivát vitaminu A je pak součástí pigmentů sítnice umožňujících vidění. Beta-karoten řadíme mezi antioxidanty, jejichž příznivé účinky na naše zdraví a psychickou pohodu jsou obrovské: pomáhají tělu bojovat s volnými radikály, posilují přirozenou obranyschopnost, poskytují ochranu proti negativním účinkům stresu a znečištěného ovzduší, snižují riziko vzniku rakoviny a cévních či srdečních potíží, a mnoho dalšího.

Z řad ovoce a zeleniny patří mrkev k nejvýznamnějším zdrojům antioxidačních látek. Obsahuje také vitamin C, B, D, E, a K, vlákninu, lecitin, sodík, vápník, hořčík, jód, draslík, fosfor, železo, měď, zinek, mangan a selen. Urychluje metabolismus, snižuje krevní tlak, posiluje nervový systém a prospívá trávení. A uhádli jste, kdo u nás doma miluje mrkev ze všech nejvíc? Ano, králík Bobek. Jakmile ji zmerčí, je nám hned v patách. ​​Chceme-li si pochutnat na syrové mrkvičce, musíme se buď dobře schovat, nebo chroupat v běhu laugh 

Rady léčitelů

Maria Treben doporučuje denně jíst čerstvou mrkev pro optimalizaci hladiny cukru v krvi a ke zmírnění potíží souvisejících s cukrovkou. Páter František Ferda zmiňuje mrkev jako léčivou rostlinu s mnohostranným použitím, její nedostatečná konzumace pak dle jeho textů způsobuje nedostatek tvorby kloubního mazu. Kdo jí hodně brambor, má je doplňovat mrkví, protože brambory samotné mohou mazové kloubní kanálky ucpávat. Jste-li pravidelnými konzumenty brambor, je dobré volit recepty, které společně s bramborami servírují právě mrkev, ať už vařenou, nebo pečenou. 

První příkrm

Vařená mrkvička bývá první dobrotou, kterou šestiměsíční miminka ochutnají. V naší zemi se to stalo tradicí, a není se čemu divit: vysoký obsah zdraví prospěšných látek, dobrá stravitelnost a sladká chuť dělají z mrkve ideálního kandidáta na první lžičku pro malé gurmány. Častým a úsměvným důkazem bývají oranžové pusinky, které to mnohdy dotáhnou až do rodinných alb, protože první mrkvový příkrm je pro každou mámu velká událost. 

Sirup proti kašli

Mrkev se dříve běžně užívala ve formě sirupu, který napomáhá uvolňovat hleny a urychluje proces odkašlávání. Podobně jako čerstvá mrkvová šťáva zároveň detoxikuje a zlepšuje trávení. Příprava je jednoduchá, kromě mrkve potřebujeme jen vodu a med. Na půl kila mrkve doporučujeme 4 polévkové lžíce kvalitního medu. Mrkev oloupeme, nakrájíme na malé kousky a vaříme do změknutí. Scedíme, vodu necháme vychladnout, a po vychladnutí do ní vmícháme med. Necháme rozpustit (bude zapotřebí důkladně míchat) a přidáme mrkev, kterou jsme rozmačkali nebo rozmixovali na kaši. Sirup uchováváme v lednici a podáváme 3-4 polévkové lžíce denně. Skvělá je také varianta se zázvorem, která se osvědčuje především při nemocech z nachlazení. Lžíci nastrouhaného zázvoru jednoduše povaříme spolu s mrkví. 

Miřík celer

Dvouletá aromatická rostlina pěstovaná zejména kvůli bulvě, to je miřík celer. Pro svou výraznou vůni a specifickou chuť bývá buď milovanou, nebo zavrhovanou přísadou. V mnoha rodinách jsou každoroční potyčky o menším či větším množství celeru v bramborovém salátu nepsanou vánoční tradicí. Ke které skupině se řadíte vy? Možná vám v rozhodování pomůže připomenout si, co celerová bulva obsahuje. Za výraznější vůní stojí poměrně vysoké množství éterických olejů s antibakteriálním a antimykotickým působením. Díky nim prospívá celer trávicímu ústrojí a posiluje ledviny a močové cesty. Své uplatnění má i jako pomocná kůra při léčbě běžných nemocí dýchacích cest a při angíně. Látky obsažené v celeru pomáhají rozpouštět hlen a zároveň desinfikují sliznice. Celer působí silně močopudně, snižuje hladinu cukru v krvi a hladinu krevního tlaku. Najdeme v něm celou řadu vitaminů, především C a B, a minerálních látek, konkrétně draslík, hořčík, chróm, sodík, vápník, železo, zinek a jód. Čerstvou celerovou šťávu, spolu s další bylinnou léčbou, doporučují staré herbáře na podporu oslabených nervů. Možná jste o ní slyšeli i v souvislosti se zdravím prostaty a zvýšením potence u mužů. Ve starém Egyptě a Římě byl celer užíván jako afrodisiakum. Faktem je, že posiluje krevní oběh, napomáhá správnému prokrvení, prohřívá a detoxikuje. 

Celerový životabudič

Vyzkoušejte naše oblíbené ovocno-zeleninové smoothie: chuťově nejvýraznější je v něm právě kombinace celerové bulvy a natě. Možná se po něm trochu „ošijete“, ale určitě vás probere a takzvaně nastartuje. Nať jednoduše nasekáme nadrobno nebo rozmixujeme, pro zpracování bulvy potřebujeme odšťavňovač nebo výkonný smoothie mixér. Pokud doma toto vybavení nemáte, nastrouhejte bulvu nadrobno. Husté celerové smoothie naředíme šťávou z 1 mrkve a 1 jablka, podle chuti přidáme pár kapek citronu či limetky. Na zdraví!

Antibiotická vzpruha

Za pomoci zeleniny a bylinek můžeme své tělo rychle a účinně posílit v boji proti bakteriálním zánětům. Přichystejte si celerovo-bylinný nápoj na podporu přirozené obranyschopnosti těla: potřebujeme šťávu z 1 menší bulvy celeru, z 1 větší mrkve, 1 lžíci nasekané petrželové natě, 1 lžíci nasekaných listů lichořeřišnice, šťávu z ½ citronu. Vše rozmixujeme, ve skleničce pak ještě důkladně promícháme, a v klidu popíjíme. 

Petržel naťová a kořenová 

Petrželka je v našich končinách jednou z nejčastěji užívanou bylinou, i když ji většinou máme spojenou "jen" s vařením a dozdobováním polévek. V lidovém léčitelství je ceněná především jako součást urologických čajů. Má totiž močopudné účinky a obsahuje látky, které posilují ledviny.  V Antice a ve starém Egyptě byl petržel, stejně jako celer, užíván jako afrodisiakum. Působí také blahodárně na činnost žaludku, podporuje trávení, pomáhá při nadýmání a uvolňuje křeče hladkého svalstva. Obsahuje draslík, vápník, mangan, hořčík a vysoké množství železa, díky němuž bývá doporučován při chudokrevnosti. Podobně jako mrkev je bohatým zdrojem provitaminu A. Funguje jako antioxidant, detoxikuje a podporuje krvetvorbu. Často se uvádí srovnání s pomerančem, oproti kterému má petržel téměř třikrát více vitaminu C. Posiluje tedy přirozenou obranyschopnost těla. V rozumném množství bývá doporučován v těhotenství, protože obsahuje kyselinu listovou a další vitaminy skupiny B. Sečteno podtrženo, tato tradiční přísada staročeské kuchyně je doslova nadupaná léčivými látkami a může směle konkurovat lecjaké známější superpotravině. Nezapomínejte proto petržel pravidelně zařazovat do svého jídelníčku, kořen například do omáček či polévek, nať třeba jako ozdobu a voňavé dochucení vývarů, pomazánek či bramborových pokrmů. 

Použití v léčitelství

Maria Treben doporučuje petrželovou nať jako jednu z hlavních příměsí při léčbě onemocnění jater. Jedná se o čajovou směs obsahující smetanku, jitrocel, měsíček, kopřivu, petržel, šalvěj, vlaštovičník, čekanku a přesličku. Páter Ferda upozorňuje na protiplísňové účinky petržele, a doporučuje mít vždy doma v zásobě dostatek nasušené petrželové natě pro zimní období, kdy mohou plísňovými infekcemi trpět hlavně močové cesty a ledviny. Ve starých českých herbářích lze také dohledat jednu zajímavou radu: chceme-li se zbavit zápachu z úst po požití česneku, rozžvýkáme nať z petržele. Osvěží dech a přidá k blahodárným účinkům česneku trochu své vlastní síly. 

Mrkvovo-celerový krém s petrželovou natí 

Nachystejte si talíř plný lahodného krému z kořenové zeleniny, který vás prohřeje, povzbudí a dobře naladí smiley Potřebovat budete: zeleninový vývar, máslo, 1/2 celerové bulvy, 1 větší mrkev, 3 brambory, 1 cibuli a petrželku (může být hladkolistá i kadeřavá). Cibulku pokrájíme nadrobno, zpěníme na másle, přidáme nadrobno nakrájený celer, mrkev a brambory, krátce osmahneme, zalijeme vývarem a vaříme do změknutí. Po uvaření rozmixujeme do hladka. Osolíme, případně opepříme, a ozdobíme petrželkou. Přejeme vám dobrou chuť a pevné zdraví! 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Diskuze je prázdná.

Stránky pro své fungování využívají cookies. Nesouhlasím (zobrazí se prázdná stránka).

Rozumím