Barion Pixel

Přírodní lékárna Salveo

Současná legislativa EU u bylinek a bylinných produktů zakázala uvádět podrobnější informace, které by v nás mohly vzbudit dojem zdravotního nebo léčebného účinku. Žádný z produktů na našich stránkách, který je schválen jako doplněk stravy, není lékem a nemůže být za předepsaný lék zaměňován.

S latinským pozdravem Salveo "Buď zdráv!" vám přejeme pevné zdraví a děkujeme, že u nás rádi nakupujete.

Barion, visa, maestro, diners club, discover Salveo.cz na Firmy.cz
Trpíte únavou? Může to být nedostatkem železa

Trpíte únavou? Může to být nedostatkem železa

21. 01. 2022, 09:18

V zimě většinou připisujeme únavu nedostatku sluníčka, krátkým dnům nebo pochmurnému počasí. Příroda spí, tak proč bychom si také nevyhověli? Co když ale spíme dostatečně, vše se zdá být v pořádku a přesto nás během dne zmáhá únava? Cítíme se vyšťavení, bez energie a bez chuti do práce? Pokud tento stav trvá už nějakou dobu, je na místě zvážit svůj každodenní přísun železa. Podle aktuálních statistik trpí nedostatkem tohoto minerálu až třetina populace! Jak poznat, jestli se to netýká i Vás? Kromě únavy patří k nejčastějším příznakům bledost, "přepadlost", zadýchávání se, slabost, pocit na omdlení, snížená schopnost koncentrace, oslabená imunita, bolesti hlavy, srdeční arytmie, bezdůvodné rozbušení srdce, potíže s trávením, popraskané ústní koutky, časté modřiny, vypadávání vlasů a lámání nehtů. Je Vám více z těchto symptomů povědomých? Možná je na čase zajít si na odběr krve a nechat si zjistit hladinu železa. Mezitím můžete upravit svůj jídelníček a zařadit do něj víc potravin bohatých na železo smiley Pojďme si povědět, které to jsou, jak podpořit správné vstřebávání železa a proč je pro naše tělo tak důležité. 

Jaké funkce plní železo v lidském organismu? 

Tento stopový prvek patří k základním stavebním kamenům našeho těla. Najdeme ho ve všech buňkách, především v červených krvinkách, které jsou hlavním nositelem hemoglobinu v krvi, a v myoglobinu, který je zodpovědný za okysličování svalů. Dále se podílí na přeměně živin na energii a hraje důležitou roli pro přenos elektronů a nervových impulsů. Ty koordinují veškerou činnost v našem těle. Denní příjem železa by měl být okolo 10 mg pro muže a 15 mg pro ženy. Většina z nás ale denně přijímá méně než polovinu. Ženy mají navíc zvýšenou potřebu v těhotenství, při kojení a při menstruaci. Obecně řečeno, nedostatek železa je dnes velmi častým jevem. Je možné, že se týká i Vás. 

Jak podpořit správné vstřebávání? 

Aby si naše tělo dokázalo železo správně přisvojit, musít mít v první řadě dostatečný přísun vody. Správný pitný režim je základ, protože voda je nejdůležitějším nosičem minerálů a stopových prvků v těle. Stejně podstatný je zdravý stav trávicích orgánů a orgánů látkové výměny. Vždy se proto snažte o zdravý a vyvážený jídelníček. Nezapomeňte: jídlo by mělo být naším hlavním zdrojem energie a lékem na většinu potíží, respektive klíčem k jejich předcházení. Metabolismus železa ovlivňují další minerály a vitamíny: pro správné vstřebávání potřebujeme dosatek vitamínu C, mědi a kobaltu. Dále je potřeba vitamín B2, B6, B12 a kyselina listová, bez jejichž pomoci nebude železo fungovat tak, jak má. Pozor si dávejte na vápník, protože vysoké množství vápníku zhoršuje vstřebávání železa. Pokud třeba pijete hodně mléka a jíte hodně jogurtů a zároveň málo masa, vnitřností a listové zeleniny, může to vést k nedostatku železa. Jeho vstřebávání také blokuje kofein. Když si po obědě bohatém na železo dáte silnou kávu, můžete tím přisvojení zkonzumovaného železa snížit na minimum. 

Příčiny nedostatku 

Kromě špatné životosprávy bývá nedostatek zapříčiněn silnou a dlouhou menstruací nebo skrytým zánětem. Špatně zjistitelné záněty, které jsou neléčené a trvají dlouho, totiž zatěžují krvetvorbu. Dále můžeme ztrácet železo vnitřním krvácením (nejčastěji v zažívacím traktu, což může nastat při častém užívání léků proti bolesti). Důvodem mohou být i špatně fungující ledviny. 

Potraviny s vysokým množstvím železa  

Vnitřnosti (především játra), hovězí, telecí a jehněčí maso, ryby, listová zelenina, řeřicha, brokolice, petržel, pažitka, růžičková kapusta, špenát, červená řepa, sušené ovoce (švestky, meruňky, rozinky), banán, maliny, ostružiny, kiwi, jahody, ořechy, mandle, mák, ovesné vločky, dýňová a slunečnicová semínka, pšeničné klíčky a otruby, luštěniny, mořské řasy chlorela a spirulina, mladý ječmen, zelená pšenice, sušené houby, pivní kvasinky, droždí, celozrnné výrobky, vaječný žloutek, kopřiva 

Jaké doplňky stravy jsou nejlepší?

Dobře vstřebatelnou formou je tekuté koloidní železo. Existuje také velké množství přírodních tablet s extrakty z rostlinných zdrojů, například bylinné tablety podle receptů tradiční čínské medicíny, nebo tablety s výtažky z mořských řas. Nejčastěji užívanými tabletami jsou pak doplňky stravy s obsahem fumarátu železnatého, který je ale hůře vstřebatelný. V každém případě je potřeba zároveň dbát na dostatečný příjem vitamínu C. Velmi dobré výsledky mají koncentrované koloidní roztoky, které obsahují všechny potřebné minerály najednou. 

Je možné předávkovat se železem? 

Nadbytek železa v těle je sice výjimečný, ale velmi nebezpečný. Způsobit si ho příjmem potravy bohaté na železo je neobvyklé. Může se jednat například o následek transfuze nebo o hemochromatózu (dědičnou poruchu metabolismu železa). Projevuje se změnou barvy kůže, zhoršením zraku, ukládáním železa do slinivky a následným diabetem, ledvinovými potížemi, poruchami srdečního rytmu, špatnými jaterními testy.

Předávkování železem je dobrým příkladem toho, že klíčem ke zdraví jsou nejen minerály samotné, ale především jejich správné množství a optimální poměr mezi nimi. 

 

Komentáře

Diskuze je prázdná.

Stránky pro své fungování využívají cookies. Nesouhlasím (zobrazí se prázdná stránka).

Rozumím